Eilat

2. Norja

Seuraava Pohjoismaa, johon oppilaat tutustuvat, on Norja. Ajattelimme, että Norjan kohdalla painotamme kulttuurista näkökulmaa luonnonolojen näkökulman lisäksi. Luonnonoloihin on tärkeä tutustua jokaisen maan kohdalla, koska ne poikkeavat suuresti toisistaan. Tärkeä näkökulma luonnonoloihin on se, että kunkin maan luonnonoloja verrataan kotimaamme luontoon.

Orientoituminen

Oppilaat orientoituvat norjalaiseen kulttuuriin klassisen musiikin kautta. Jos musiikin tunneilla ei ole jo käsitelty Norjan kansallislaulua ja kansallissäveltäjää Edvard Griegiä, nyt voi sen integroida Pohjoismaaprojektiin. Oppilaat saavat valita istuma- tai makuupaikkansa luokasta itse samalla, kun opettaja laittaa cd:ltä soimaan osia Griegin tunnetuimmasta teoksesta Peer Gynt. Opettaja voi samalla näyttää myös power pointin kautta kuvia Norjasta, vuonoista, vuorista ja kalastajakaupungeista. Kuvia voidaan katsella myöhemminkin.

Käsittely

Orientoitumisvaiheesta siirrytään jouhevasti käsittelemään yhdessä aihetta. Oppilaat saavat kertoa tunnelmiaan esimerkiksi Vuorenpeikkojen luolassa -kappaleen jälkeen. Tähän olisi helppo integroida myös toinen taideaine, nimittäin kuvaamataito. Oppilaat voisivat kuvittaa Peer Gyntin seikkailujen eri vaiheita.

Opettaja esittelee luokalle Norjan kansallislaulun Sulle sykkää sydämeni. Oppilaat saavat nuotit, jotka he voivat liimata matkapassiinsa. Oppilaat laulavat laulun ja voivat myös säestää sitä itse.

Musiikin kuuntelusta siirrytään tutkitaan tarkemmin kuvia Norjasta. Opettajalla olisi hyvä olla kuvia mahdollisimman laajasta osasta Norjaa. Myös oppilaat voivat tuoda omia kuvia kouluun, jos he ovat käyneet Norjassa. Oppilaiden aikaisemmat kokemukset on tärkeä ottaa huomioon ja käyttää niitä opetuksessa hyväksi.

Samalla oppilaat pitävät karttaa lähellään, jotta näkevät kartalta, kun jostakin kaupungista tai vuoresta puhutaan. Tässä vaiheessa tärkein huomio on se, miksi Norjassa ja muissa Pohjoismaissa on suhteellisen lämmin, vaikka elämme niin lähellä Pohjoisnapaa. Oppilaat tutustuvat Golf-virtaan ja etsivät tietoa oppikirjoista, opettajan luokkaan tuomista tietokirjoista ja netistä. Oppilaat tekevät muistiinpanojaan matkapassiinsa Golf-virrasta ja sen vaikutuksista Norjaan ja muihin Pohjoismaihin

Norja-osuuden lopuksi voidaan leikkiä esimerkiksi maa meri laiva leikkiä vuori vuono meri -tyylillä. Voidaan myös leikkiä lintu perhonen kala, jossa etsitään ja opiskellan Norjaan liittyviä käsitteitä (vuori, vuono, jäätikkö, elinkeino jne.)

Kirjan Miten opimme mukaan lapsilla on erilaisia oppimisen strategioita. Kirjan mukaan strategiat, joita lapset käyttävät ulkoa oppimiseen, käsitteellistämiseen, päättelyyn ja ongelman ratkaisuun, muuttuvat yhä tehokkaammiksi ja joustavammiksi ja niitä sovelletan yhä laajemmin sitä mukaa, kun lapset varttuvat.  Tämän vuoksi on hyvin tärkeää, että koulussa kiinnitetään huomiota lasten oppimisen strategioihin.

Lähde: Miten opimme, aivot, mieli, kokemus ja koulu, s.118

Mainokset

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

%d bloggers like this: